Invitan a alumnos UDP a cursar asignatura dictada por Wake University “COMPARATIVE POLITICS AND ECONOMICS: CHILE IN WORLD PERSPECTIVE”

COMPARATIVE POLITICS AND ECONOMICS: CHILE IN WORLD PERSPECTIVE

Curso en inglés dictado por Wake Forest University. Se reconocerá como CFG.

Profesor: Hassan Akram

2° semestre 2015

Descripción

This course aims to provide a general introduction to Comparative Political Economy through an in-depth analysis of one case study (Chile). There will be regional (Latin American) and global (East Asian, North American and European) comparisons brought in, to illuminate our understanding of the politics and economics of Chile. Using this study of Chile, the course aims to address the ‘big questions’ in the field of Comparative Political Economy of Development: Why are some countries so rich while others are so poor? What kind of policies can reduce poverty and inequality in a country? How does democracy affect the struggle to reduce absolute and relative poverty and improve living standards for ordinary people?

In answering these questions the course takes as its starting point the complex interlocking governmental and economic systems that generate and distribute wealth in a nation. It analyses the different theoretical interpretations of the functioning of said systems and examines their evolution across Chilean history. It aims to clarify how, at different times and it different contexts, the policy outcomes (e.g. living standards improvements) of the dominant political and economic systems have differed. By the end of the course it is hoped that students will have a clearer idea of the debates in this field, regarding the supposed ‘best practices’ for government and economic policy-makers seeking to improve development and welfare outcomes.

Horarios y fechas

Desde el miércoles 26 de agosto hasta el miércoles 2 de diciembre 2015.

Horario de clases: LUNES Y MIÉRCOLES, BLOQUE D.

Requisitos

• Ser estudiante de cualquier carrera de la Facultad de Economía y Empresa o de la Facultad de Ciencias Sociales e Historia.
  • Tener buenos antecedentes académicos.
  • Demostrar un dominio avanzado del inglés.

Postulación

Los interesados en postular deberán enviar, antes del 30 de julio  2015 a las 18:00 horas al correo internacional@mail.udp.cl, lo siguiente:

• Curriculum vitae
  • Carta de presentación en inglés señalando sus razones para realizar este curso

Se realizará una preselección en base a los antecedentes de los postulantes. Los estudiantes preseleccionados serán convocados a realizar una entrevista –a través de Skype- con el profesor del curso.

Los criterios que se utilizarán para la selección final serán: desempeño académico -considerando promedio general de notas y ubicación en el ranking- y manejo del inglés.

• Cierre de postulaciones: 20 de julio a las 18:00 horas.
  • Entrevistas a estudiantes preseleccionados: desde el 4 hasta el 7 de agosto.
  • Comunicación de los estudiantes seleccionados: 10 de agosto.
  • Inicio del curso: 26 de agosto.
  • Fin del curso: 2 de diciembre.

Ver programa del curso*

* Nota: El programa del curso incluye un viaje a Perú, pero los estudiantes de la UDP no están considerados en el viaje.